Chatbot alebo skrátene bot, je v podstate chatovací robot. Teda program, ktorý dokáže odpovedať na otázky v chatovej konverzácii. Vďaka takémuto riešeniu môžu byť firmy nepretržite on-line, a to v podstate na všetkých chatovacích platformách, ktoré dnes existujú. Definícia je jasná, ale aj napriek tomu majú ľudia často nepresnú predstavu, čo táto technológia skutočne je. Aby sme tomu lepšie pochopili, povedzme si najskôr, čo táto technológia nie je.
Je viac spôsobov ako sa môže chatbot prezentovať navonok. Tejto téme sa venujem v samostatnom článku. V komerčnej sfére sa osvedčilo, že bot sa hneď v prvej vete prizná, že je len bot. Úmyslom firiem, ktoré chatbota používajú, je poskytnúť Vám odpoveď na Vašu otázku a možno niečo predať. Nepotrebujú obstáť v Turingovom teste a presvedčiť vás, že na druhej strane je človek. To, že na začiatok priznáte farbu, nesie so sebou aj niekoľko výhod. Nielenže nastavíte rozumné očakávania, ale zároveň do chatu prilákate aj zákazníkov, ktorí by si na rozhovor so živým človekom netrúfli. Možno preto, že ešte nie sú rozhodnutí, prípadne sa len hanbia niečo opýtať.
Veľa firiem prezentuje chatbotov ako umelú inteligenciu. No v mnohých prípadoch tieto riešenia s umelou inteligenciou nemajú nič spoločné. Veľakrát ide len o programy, ktoré vyhodnocujú kľúčové slova a odpisujú človekom preddefinovane odpovede. Aj takéto riešenia ale môžu efektívne plniť svoju úlohu a mnohokrát je nasadenie takejto technológie lacnejšie a efektívnejšie. Ale ako je to s tou umelou inteligenciou v chatbotoch? Je viac spôsobov ako ju chatbot môže využiť. Najčastejšie ide o to, že spomenutá inteligencia sa snaží položenú otázku zaradiť do správnej kategórie a tak vybrať vhodnú odpoveď. Odpoveď samotná je ale presne nadefinovaná človekom. Chatbot sa teda správa podľa človekom nadefinovaných pravidiel. V sofistikovanejších riešeniach sa chatbot prostredníctvom umelej inteligencie aj sám učí a odpovede si definuje sám. Dokáže to buď na základe analýzy predchádzajúcich chatov, alebo v tých pokročilejších riešeniach bot sám odpovede vytvára z neštruktúrovaných dát, ktoré mu dáte k dispozícii.
Súčasné chatovanie už dávno nie je len o texte, pripadne o emoji. Chatovacie nástroje dnes dokážu zobraziť nielen obrázk či gif, ale bez problémov prehrajú aj zvuk či video. V messengeroch môžete tiež zobrazovať obsah vašich webstránok a pomocou rôznych grafických šablón prezentovať vaše produkty. Všetko toto vie v komunikácii využiť aj chatbot.
Je pravdou, že veľké mená ako sú Google Asistent, Siri či Alexa dnes ešte slovensky nehovoria. Váš chatbot ale slovensky hovoriť môže. Ak sa bot bude rozhodovať na základe kľúčových slov, môžete použiť akýkoľvek jazyk či nárečie. Na trhu už ale existujú aj pokročilejšie riešenia podporujúce slovenčinu a češtinu. Preto dnes naozaj nič nebráni tomu, aby bot hovoril jazykom vašich zákazníkov.
Ak tvoríte web okrem samostatného textového obsahu musíte myslieť aj na
Grafiku, UX, SEO, rýchlosť a zabezpečenie webu.
Všetko toto pri chatbotoch odpadá. Tu ide primárne o text. Áno, nejaký ten
obrázok či video určite oživý každý chat, ale pôjde to aj bez nich. Grafika a
bezpečnosť sú dané použitým messnegerom. A rýchlosť, tak tá je na chatbotoch
asi to najlepšie. Bot je často tá najrýchlejšia cesta ako sa zákazník vie
dostať k požadovanej odpovedi. Položí otázku a dostane odpoveď. Nemusí čítať
texty a skúmať tabuľky. Zároveň ale technológia samotná nekladie neprimerané
nároky na rýchlosť fungovania systémov. Odpoveď na položenú otázku nemusí byť
vždy okamžitá. Ak by chatbot reagoval hneď, mohol by rozhovor pôsobiť
neprirodzene. V chatovej komunikácii je oneskorenie odpovede o par sekúnd
dokonca žiadané.
Toto všetko robí z chatbota produkt, ktorý je možné nasadiť jednoducho, rýchlo
a za rozumné peniaze.
Rovnako ako pri iných digitálnych riešeniach sa môže cena pohybovať od 0 až po
státisíce Eur. Cenu totiž ovplyvňuje viac faktorov od spôsobu integrácie na
vaše systémy až po typ kanálu, v ktorom bude bot komunikovať. Na trhu dnes
existujú nástroje, v ktorých si jednoduchého chatbota „naklikáte“ bezplatne a
sami už za pár hodín. Ide o nástroje ako Chatfuel alebo ManyChat. Nebudete
dokonca potrebovať ani programovanie. V bezplatných verziách týchto aplikácií
dostanete však len obmedzený objem správ a osekané funkcionality, čo na prvý
kontakt s technológiou môže mnohým stačiť.
Ak ale uvažujete nad chatbotom seriózne, obráťte sa radšej na profesionálov.
Pomôžu vám vybrať vhodné médium, nastaviť Tone of voice a zaručiť, že Váš bot
bude fungovať presne podľa vašich predstáv. Cena takýchto riešení sa pri
jednouchých e-shopoch či blogoch môže pohybovať v desiatkach až stovkách eur.
Teda naozaj ide o dostupné riešenie, ktoré môže pomôcť vo viacerých oblastiach
podnikania. Téme ako využiť chatbota pre bisnis sa venujem aj v samostatnom
článku.
Skúšali ste si už vytvoriť vlastného chatbota? V tomto článku vám ukážem ako si môžete jednoduchého chatbota naprogramovať úplne sami.
Má dnes na Slovensku zmysel hlasový asistent? Pre koho je toto zariadenie určené a ako ho vlastne využiť? Práve týmto témam sa venuje tento článok.
©2023 | Hurtis.sk